Alles over het


Ketogeen dieet


 
Koolhydraten en vetten vormen de brandstof voor je lichaam. Tijdens een ketogeen dieet eet je nauwelijks koolhydraten, waardoor je lichaam zijn energie voornamelijk uit vetten haalt. Daardoor kun je je insulineniveau verlagen en gewicht verliezen. Het keto dieet vergt echter wel een ander eetpatroon, waar je discipline voor nodig hebt. Ben je benieuwd of het ketogeen dieet iets voor jou is? Wij vertellen je wat een ketogeen dieet precies is, wat de voordelen zijn en wat je wel en niet mag eten.

 

Wat is het ketogeen dieet?


Het ketogeen dieet is een koolhydraatarm dieet. Tijdens dit dieet eet je maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Normaal gesproken verbrandt je lichaam als eerste koolhydraten, dat is het makkelijkste. Tijdens het keto dieet zijn er te weinig koolhydraten beschikbaar, waardoor je lichaam ervoor kiest om vetten te verbranden. Wanneer je lichaam vetten verbrandt, maakt het bepaalde zuren aan: ketonen. Vandaar de term ‘ketogeen dieet’.

 

Wat is ketose?


Ketose is het proces waarbij je lichaam vetten afbreekt en omzet in ketonen. Als je lichaam voldoende ketonlichamen heeft aangemaakt, raak je in ketose. Tijdens ketose draait je lichaam voornamelijk op vetverbranding in plaats van verbranding van koolhydraten. Daardoor kun je sneller vet verliezen en afvallen.

Over het algemeen raakt je lichaam na twee tot drie dagen in ketose. Dit gebeurt echter alleen als je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet. Daarom is het belangrijk om het ketogeen dieet strikt te volgen.

Wat zijn de voordelen van het ketogeen dieet?


Uit onderzoek blijkt dat het ketogeen dieet een effectieve methode is om af te vallen¹. Bij de meeste diëten krijg je een knagend hongergevoel, maar daar hoef je bij dit dieet niet bang voor te zijn. Dat komt omdat je minder koolhydraten eet, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler is en je minder snel trek krijgt. Ook eet je tijdens het ketogeen dieet veel eiwitten, die je een verzadigd gevoel geven. Hierdoor is het keto dieet makkelijker om vol te houden dan een caloriearm dieet.

Daarnaast zijn er steeds meer Keto dieetproducten te koop ter ondersteuning van je dieet. Zo kun je op een veilige manier diëten zonder voedingsstoffen mis te lopen.

Gewichtsverlies

Een ketogeen dieet is een effectieve manier om af te vallen. Dat komt omdat je tijdens ketose meer vet verbrandt.

Stabielere bloedsuikerspiegel

Tijdens het ketogeen dieet eet je minder suiker. Daardoor krijg je minder snel last van een piek in je bloedsuikerspiegel.

 

Wat mag je niet eten binnen een ketogeen dieet?


Tijdens het ketogeen dieet mag je geen koolhydraatrijke of suikerrijke producten eten. Tussendoortjes zoals melkchocolade, snoep of koekjes kun je dus niet eten. Daarnaast mag je tijdens het keto dieet geen brood, aardappels, wraps of pasta eten. Ook vallen sommige fruitsoorten af. Zo bevatten bananen, sinaasappels en appels te veel fruitsuikers.

Frisdrank, vruchtensap, energiedrankjes, cocktails en biertjes kan je ook beter laten staan. Deze drankjes bevatten namelijk allemaal veel koolhydraten.

 

Wat mag je eten binnen een ketogeen dieet?


Binnen het ketogeen dieet eet je voornamelijk eiwitrijke en vette producten. Denk hierbij aan natuurlijke oliën en vetten, vis en vlees, zaden, groenten, kaas, avocado en eieren. Ook mag je soms rood fruit, mosterd, pesto en zaden eten. Je mag af en toe een stukje pure chocola of een glas wijn pakken, zolang je maar binnen de 50 gram koolhydraten per dag blijft. Onderstaande producten zijn allemaal geschikt voor jouw keto dieet:

Kokosolie

Tijdens het keto dieet kun je het beste middellange ketenvetzuren (MCT's) eten, omdat je lichaam deze gemakkelijk opneemt. Deze vetzuren zitten vooral in kokosolie.

Suikervervangers

Maak je gerechten zoet met onze natuurlijke suikervervangers stevia en erythritol.

Noten

Kies voor noten met weinig koolhydraten en onverzadigde vetzuren. Zo passen walnoten, macadamianoten en pecannonten perfect in een ketogeen dieet.

Koolhydraatarme producten

Kun jij geen afscheid nemen van pasta bolognese, curry met rijst of noedels? Dat hoeft ook niet! We bieden caloriearme alternatieven aan.

Is het keto dieet veilig?


Het keto dieet is veilig voor de meeste personen, maar helaas niet voor iedereen. Zo is het ketogeen dieet niet geschikt voor zwangere vrouwen, lacterende vrouwen en mensen met nierproblemen. Daarnaast moet je jouw lichaam tijd geven om aan het dieet te wennen. In het begin kun je je wat slapper voelen, of kan je maag onrustig worden. Daarom helpt het om het dieet rustig op te bouwen en steeds iets minder koolhydraten te eten.

Behoor je niet tot de risicogroep? Dan kan het geen kwaad om het keto dieet te proberen. We sluiten graag af met wat tips, zodat jij op een gezonde en veilige manier kunt diëten.

  • Kies voor onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetzuren. Kies voor producten rijk aan onverzadigde vetzuren zoals olijfolie, noten, avocado en zalm.
  • Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, bijvoorbeeld met behulp van voedingssupplementen.
  • Vraag eventueel advies aan een diëtist of arts