Close
essentials voor een gezonde huid

Essentials voor een gezonde huid

14 Jul 2023 • 1 minuten

Je dagelijkse huidverzorgingsroutine is van belang om de conditie van je huid in balans te houden, maar wist je dat het juiste dieet je huid van binnenuit kan verzorgen? Lees hier welke vitaminen en voedingsstoffen je helpen om jouw huid er gezond en stralend uit te laten zien.

  1. Vitamine E

Vitamine E is een antioxidant die de huid helpt beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals vervuiling en zonlicht. Vitamine E helpt ook bij de bescherming van gezonde lichaamscellen, wat de belangrijkste reden is waarom veel huidverzorgingsproducten deze vitamine bevatten.

  1. Biotine

Biotine, ook wel bekend als vitamine B8 of vitamine H, draagt bij aan de instandhouding van een gezonde huid. Biotine voedt de huid van binnenuit en ondersteunt het herstellend vermogen van de huid. Voeg eieren, noten of volkorenproducten toe aan je dieet om van de voordelen te profiteren.

  1. Jodium

Jodium is belangrijk voor de huid: het helpt de huid gezond te houden en voedt de huid van binnenuit. Jodium is een spoorelement en van nature te vinden in zeewater, stenen en in de bodem. Toch liever iets smakelijks op je bord? Ga dan voor vis, schaal- en schelpdieren of, voor de vegetariërs en vegans onder ons, kelp.

  1. Vitamine A

Vitamine A helpt bij het gezond houden van de huid. Vette vis, eieren en lever zijn allemaal bronnen van vitamine A. Liever geen dierlijke producten? Kies dan voor spinazie, wortelen of zoete aardappel. Al deze voedingsmiddelen zijn uitstekende bronnen van betacaroteen, wat door ons lichaam wordt omgezet in vitamine A.

  1. Vitamine C

Vitamine C is een belangrijke vitamine die je in diverse soorten fruit en groenten vindt zoals sinaasappelen, aardbeien, broccoli en aardappelen. Vitamine C is van belang voor de vorming van collageen, dat helpt om de huid van binnenuit te versterken.

  1. Zink

Zink is een mineraal dat helpt bij de verzorging van de huid van binnenuit. Onder andere vlees en schaal- en schelpdieren bevatten veel zink. Plantaardige bronnen die veel zink bevatten zijn onder meer pompoenpitten, cashewnoten, linzen en kikkererwten. Voeg deze voedingsmiddelen toe aan je voeding om jouw zinkgehalte op peil te houden.

Dit advies is puur ter informatie en is niet bedoeld ter vervanging van medisch advies of medicijnen. Neem contact op met je huisarts of specialist voor je de adviezen op deze website toepast.

Video: ontdek de tips van onze winkelmedewerkers


Van vitamine C slikken tot veel water drinken: in deze video delen onze winkelmedewerkers hun beste tips voor een stralende huid.  

Nog vragen?

  • Bancontact
  • MasterCard
  • Visa
  • AmericanExpress
  • IDeal
  • Instagram
  • Facebook
© 2023 Holland & Barrett N.V. BTW-nummer BE 0455.192.888, Amerikalei 164, 2000 Antwerpen.
+32 9 2822968 | klantenservice@hollandandbarrett.com