Slaapadvies

Last van slaapproblemen? Bekijk onze slaaptips

Wat is slaap?

Wat is slaap?

Concept Store

Fase 1: Sluimerfase

In deze fase zweef je tussen wakker zijn en slapen in. Je wordt rustiger en je hersenactiviteit neemt af. Dit proces duurt meestal enkele minuten.

Fase 2: Lichte slaap

In deze fase slaap je licht, waardoor je het gevoel kunt hebben dat je nog wakker bent. Je kan in deze fase nog steeds makkelijk wakker worden van bijvoorbeeld geluiden.

Fase 3: Diepe slaap

De diepe slaap is cruciaal voor een goede nachtrust. Je ademhaling is traag en je komt fysiek tot rust. Als je tijdens deze fase wakker wordt, voel je je vaak gedesoriënteerd.

Fase 4: REM-slaap of droomslaap

REM ook wel de ‘Rapid Eye Movement’. Je ogen bewegen snel, je ademhaling en hartritme zijn onregelmatig. Meestal droom je tijdens deze fase.

Wat gebeurt er in onze hersenen tijdens onze slaap?

Wat gebeurt er in onze hersenen tijdens onze slaap?

Clean & Conscious Experiential Table

Hoeveel uur slaap hebben we nodig?

Hoeveel uur slaap hebben we nodig?

vegan

Wat zijn de oorzaken van slecht slapen?

Wat zijn de oorzaken van slecht slapen?

Waterless Beauty
Alcohol

Alcohol

Na een glaasje alcohol val je sneller in slaap. Onderzoek toont echter aan dat alcohol de tweede helft van je slaap juist verstoort. Je slaapt onrustiger en wordt sneller wakker³.

Cafeïne

Cafeïne

Ook cafeïne beïnvloedt je slaappatroon. Probeer daarom na drie uur ’s middags geen koffie meer te drinken. Kan je ’s avonds niet zonder een bakkie? Kies dan voor een natuurlijke koffievervanger, zoals Chikko Not Coffee.

Blauw licht

Blauw licht

Bijna allemaal gebruiken we lichtgevende schermen in bed. We scrollen nog even op onze telefoon of lezen nog wat op een e-reader. Blauw licht heeft echter invloed op onze biologische klok en kan ons slaapritme verstoren⁴.

Heb je nog vragen?

Gerelateerde topics

Gezondheid