Close
Griep

Griepsymptomen verlichten doe je zo

17 Jan 2023 • 1 minuten

Heb je last van onder meer een droge hoest, hoofdpijn, koorts, spierpijn en koude rillingen? Dan is de kans groot dat je de griep hebt. Het griepvirus treft jaarlijks gemiddeld 2 tot 8% van de bevolking en bij een stevige griepepidemie kan dat tot wel 10% oplopen. Hoe je het risico op griep kunt beperken en de symptomen kunt verminderen, lees je hier. 

Wat is griep?

Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus, waarvan er elk jaar verschillende types circuleren. Daardoor kan je de griep ook elk jaar opnieuw krijgen. Iemand die met het griepvirus besmet is, heeft het virus in de keel, neus en luchtwegen zitten. De griep is dan ook besmettelijk. Van 1 dag voor de symptomen beginnen, tot 6 dagen na het begin van de symptomen, kan je anderen besmetten. 

Wat is het verschil tussen griep en verkoudheid?

Griep en verkoudheid worden door andere virussen veroorzaakt. Over het algemeen zijn griepsymptomen ernstiger dan de symptomen van een verkoudheid. Een verkoudheid is al vervelend, maar bij een griep voel je je meestal nog veel slechter. Ook kan je door de griep tot wel twee weken ziek zijn, terwijl je van een verkoudheid meestal sneller herstelt. Gelukkig krijgen de meeste mensen maar 1 of 2 keer in 10 jaar last van de griep, terwijl dat bij een verkoudheid tot wel vijf keer per jaar kan zijn.   

Hoe krijg je griep?

Via hoesten en niezen kan het griepvirus van mens op mens overgedragen worden. Om die reden komt het griepseizoen in de koudere maanden van het jaar meer voor, omdat mensen dan vaak (in grotere groepen) binnen zitten en de ruimtes wegens de koudere temperaturen minder geventileerd worden. Griep in de zomer kan ook, maar het griepseizoen vindt meestal van oktober tot en met april plaats. Daarom doe je er goed aan om in die periode extra aandacht te besteden aan je immuunsysteem en je weerstand te verhogen. Ook op school heerst er vaak griep, want ook daar zitten kinderen een hele dag samen in vaak slecht geventileerde ruimtes.

Kan je griep voorkomen? 

Omdat griep een besmettelijk is en van mens tot mens overgedragen wordt, kan je griep niet helemaal voorkomen. Gelukkig kan je wel de kans dat je griep krijgt verminderen. Je leef- en werkruimte goed ventileren, je handen regelmatig wassen met warm water en zeep en met gezonde voeding voor een sterk immuunsysteem zorgen, zijn gewoontes die al veel kunnen helpen.

Wat zijn de meest voorkomende griepsymptomen?

Van de griep kan je dus stevig ziek zijn. Naast een algeheel belabberd gevoel, komen de volgende griep verschijnselen het meest voor: 

  • Koorts. Griep zonder koorts is vaak geen echte griep, maar eerder een (zware) verkoudheid.
  • Koude rillingen.
  • Spierpijn. Dit is een teken dat je immuunsysteem aan het werk is, want de spierpijn bij griep komt door de ophoping van afweerstoffen in de spieren.
  • Vermoeidheid. Je lichaam verbruikt immers veel energie om het immuunsysteem te ondersteunen.
  • Hoofdpijn.
  • Droge hoest. 
  • Keelpijn.

Sommige mensen ervaren ook duizeligheid bij griep. En wanneer je last hebt van buikgriep, komen daar vaak ook symptomen als braken en diarree bij. 

Hoe lang duurt de griep?

Griepklachten verdwijnen meestal na 3 tot 5 dagen, maar soms kan het wel tot een paar weken duren voordat je volledig hersteld bent. Vooral de hoest kan voor een langere periode aanhouden. De incubatietijd van griep is tussen de 1 en 7 dagen. Dat wil dus zeggen dat het tot een week na je besmetting kan duren voordat je symptomen krijgt, maar gemiddeld is dat bij griep na 2 dagen. 

Wat te doen bij griep?

Om de griepsymptomen te verminderen en het herstel na griep te bevorderen, kan je een paar dingen doen: 

  • Neem rust en blijf thuis. Doe dus ook geen lichamelijke inspanningen, want daardoor put je jouw lichaam nog verder uit. Sporten met koorts is geen goed idee. Om de risico’s op hervallen te vermijden, wacht je beter tot minstens een week nadat je genezen bent, om weer rustig op te bouwen met sporten. 
  • Drink voldoende om gehydrateerd te blijven. Dit is extra belangrijk als je koorts hebt, want door een verhoogde lichaamstemperatuur verlies je meer vocht. 
  • Eet gezond. Een gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk ter ondersteuning van jouw immuunsysteem. Aansterken na griep, doe je ook door gezond te eten. 
  • Als je veel pijn hebt, kun je de pijn verminderen door paracetamol te nemen, maar je zal er niet sneller door genezen.
  • Overweeg ook andere producten die je kunnen helpen bij griepsymptomen. Denk aan zelfzorg griepproducten zoals neusdruppels, neusspray, warme dranken en tabletten met echinacea. Om de keel- en luchtwegen te verlichten, kunnen ook hoestdranken of een longkruid kruidentinctuur een optie zijn. Longkruid kan namelijk verzachtend zijn voor mond en keel.* Bovendien ondersteunt longkruid de gezondheid van de luchtwegen.*
*Gezondheidsclaims in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie.

Tot slot

De griep kan vervelende en zelfs ernstige symptomen met zich meebrengen, maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van uitzieken en de symptomen wat proberen te verminderen. Een bezoekje aan de huisarts kan nuttig zijn als de symptomen langer dan normaal aanhouden, maar ook als je ouder bent dan 60 jaar of een andere onderliggende aandoening hebt. 

Dit advies is puur ter informatie en is niet bedoeld ter vervanging van medisch advies of medicijnen. Neem contact op met je huisarts of specialist wanneer de klachten aanhouden.

  • Bancontact
  • MasterCard
  • Visa
  • AmericanExpress
  • IDeal
  • Instagram
  • Facebook
© 2023 Holland & Barrett N.V. BTW-nummer BE 0455.192.888, Amerikalei 164, 2000 Antwerpen.
+32 9 2822968 | klantenservice@hollandandbarrett.com