Close
Eczeem

Hoe kan je cellulite verminderen?

08 Jun 2023 • 2 minuten

Wist je dat ongeveer 85% van de vrouwen in meer of mindere mate last heeft van cellulite? Het is dus zeker niets om je over te schamen, maar omdat velen zich er toch zorgen over maken, vertellen wij in dit artikel wat cellulite precies is en wat je ertegen kunt doen.

Wat is cellulite? 

Cellulite is het ‘kuiltjeseffect’ op de huid dat we ook wel kennen als ‘sinaasappelhuid’. Dit wordt veroorzaakt door ‘zakjes’ onderhuids vet die structuur en veerkracht krijgen door vezelige bindweefselkoorden. Onderhuids vet is op zich niet slecht, want het is essentieel voor het gezond functioneren van je lichaam, maar wanneer het cellulite vormt, vinden velen dat onderhuids vet niet zo aangenaam.

Wat is het verschil tussen cellulitis en cellulite? 

Cellulite en cellulites worden vaak door elkaar gebruikt, maar ze zijn niet hetzelfde. Cellulite is, zoals hierboven vermeld, een bobbelige structuur van de huid, terwijl cellulitis een onderhuidse ontsteking is die door een bacteriële infectie van het bindweefsel wordt veroorzaakt. 

Wat zijn de oorzaken van cellulite

Meestal heb je maar weinig invloed op de vorming van cellulite. Het is in grote mate een erfelijk en hormonaal proces. Vooral oestrogeen stimuleert de vorming van cellulite, wat meteen ook verklaart waarom mannen veel minder vaak cellulite hebben dan vrouwen. Ook je levensstijl hangt vaak samen met de vorming van cellulite. Ongezonde voeding, met veel zout en weinig vitaminen, heeft een impact. Ook overgewicht en weinig beweging zijn risicofactoren. Tot slot kan ook kledij een invloed hebben. Strakke kleren verminderen de doorbloeding waardoor cellulite kan verergeren. 

Hoe kom je van cellulite af?

Eerst en vooral: cellulite is een natuurlijk en ongevaarlijk fenomeen dat erg veel voorkomt, vooral op billen en benen. Ongeveer 85% van de vrouwen heeft er immers last van. Maak je er dus vooral niet (te) druk om. 

Cellulite is niet makkelijk weg te krijgen, maar het is niet onmogelijk! Een meervoudige aanpak, met aangepaste voeding en beweging, levert meestal zichtbare resultaten op. Wil je op een doeltreffende manier iets aan cellulite doen, dan hou je best rekening met een combinatie van volgende factoren: 

  1. Eetpatroon. Zorg ervoor dat je lever en nieren optimaal functioneren door voor een uitgebalanceerd dieet met veel groenten, fruit, volle granen en gezonde vetten te kiezen. Door een gezond dieet blijft ook de hoeveelheid onderhuids vet in verhouding tot je lengte en lichaamstype. Vermijd transvetten en toegevoegde suikers. Omdat zout vocht vasthoudt en de cellulite daardoor duidelijker zichtbaar wordt, vermijd je ook beter producten met veel toegevoegd zout zoals kant-en-klaarmaaltijden, snacks en bepaalde kaas- en vleeswaren.
  2. Lichaamsbeweging. Lichaamsbeweging leidt tot vetverlies, waardoor er minder vet is om de onderhuidse vetzakjes te vullen. Overtollig lichaamsvet draagt dus bij aan cellulite, maar gewicht verliezen staat niet automatisch gelijk aan minder cellulite. Bovendien kan snel afvallen tot een slappe huid leiden. Krachttraining, zoals squats en gewichtheffen, is de beste manier om overtollig vet te verliezen. Met 3 tot 5 keer per week 20 minuten weerstandstraining zou je al een verschil moeten zien.

Wat helpt verder nog tegen cellulite

Het belangrijkste is dus om algemene aanpassingen in je levensstijl door te voeren, maar wil je het proces versnellen, dan kan je nog een paar extra dingen proberen. Met onderstaande tips zal je cellulite niet in één-twee-drie verdwijnen, maar ze zijn toch het proberen waard.

  1. Droogborstelen. Een slechte bloedsomloop is een factor die bijdraagt aan ernstige cellulite. Als je het grootste deel van de dag in een bureaustoel of in de auto zit, is 'droogborstelen' een goede oefening. Dit soort cellulitemassage geeft een trage bloedsomloop een echte boost en stimuleert het lymfedrainagesysteem. Neem een massageborstel en begin bij de enkels. Veeg gedurende minstens 5 minuten met vegende bewegingen langs je benen, dijen en billen in de richting van je hart.
  2. Crèmes, olie, gels. Bepaalde crèmes of gels kunnen helpen de cellulite minder zichtbaar te maken. De Tuinen Cellulitisgel bevat cafeïne, wat de bloedtoevoer naar de huid stimuleert en helpt met de afvoer van vastgehouden vocht. Verder ondersteunt vitamine A het herstel van je huid. Ook cellulite-olie kan de stofwisseling van de huid ondersteunen en het vochtgehalte op peil helpen houden. Dit kan helpen met de cellulite minder zichtbaar te maken. Maar vergeet niet dat crèmes, gels en olies de cellulite alleen aan de oppervlakte kunnen verbeteren. 
  3. Bepaalde voedingsmiddelen. Tot slot kunnen ook sommige voedingsmiddelen een ondersteuning bieden in de strijd tegen cellulite. Met name ingrediënten die vitamine A, C en E bevatten, kunnen gunstig zijn. Vitamine A en C zijn belangrijk voor de huid en zitten onder meer in zoete aardappel en wortelen. Vitamine E levert een bijdrage als antioxidant en is te vinden in zonnebloempitten, amandelen, avocado... 

Maar onthoud vooral: cellulite is heel normaal 

Je hoeft je dus zeker niet te schamen of onzeker te voelen door je cellulite. Bijna elke vrouw heeft er last van en het is heel natuurlijk. Met een paar aanpassingen in je levensstijl of het gebruik van gels en olies, kan je de cellulite verminderen. 

  • Bancontact
  • MasterCard
  • Visa
  • AmericanExpress
  • IDeal
  • Instagram
  • Facebook
© 2023 Holland & Barrett N.V. BTW-nummer BE 0455.192.888, Amerikalei 164, 2000 Antwerpen.
+32 9 2822968 | klantenservice@hollandandbarrett.com