Hoe kan ik obstipatie (constipatie) verhelpen?

Een opgeblazen gevoel is een veelvoorkomend symptoom van obstipatie (ook wel constipatie of verstopping genoemd) en kan pijnlijk en oncomfortabel zijn. Zo kan het zijn dat je steeds het gevoel hebt dat je broek te strak zit. Lees het advies hieronder om kijken wat je kan doen om de druk te verminderen en constipatie te verhelpen.

Waarom is mijn buik opgezet?

Als je last hebt van obstipatie zit er doorgaans veel gas in je darmen dat er niet goed uit kan. Hierdoor krijg je last krijgt van een opgeblazen gevoel. Wist je dat het vrij normaal is om voorafgaand aan je menstruatie een opgeblazen gevoel te hebben? Dat komt door veranderingen in de hormoonbalans. In de opbouwfase voor de menstruatie zorgt de toename van het hormoon progesteron er namelijk voor dat alles in het lichaam ontspant, zodat je darmen veel trager werken en minder in staat zijn de ontlasting door het kanaal en naar buiten te bewegen. Dat is ook de reden waarom vrouwen tijdens de zwangerschap vaak last hebben van constipatie.

Een opgeblazen gevoel kan een symptoom zijn van bepaalde darmproblemen, zoals het prikkelbare darmsyndroom (PDS) dat wordt gekenmerkt door buikkramp, constipatie of diarree (of een afwisseling van de laatste twee).

Waar wordt constipatie door veroorzaakt?

Onze genen bepalen hoe we reageren op veranderingen in ons lichaam. Sommige vrouwen zijn bijvoorbeeld gevoeliger dan anderen voor hormoonschommelingen tijdens hun menstruatie. Deze hormoonschommelingen kunnen leiden tot een opgeblazen gevoel en constipatie.

Stress heeft ook invloed. Als je gestrest en opgejaagd bent eet je meestal ongezond voedsel. Dat wordt minder gemakkelijk verteerd. Je bent dan ook geneigd minder actief te zijn waardoor de werking van de darmen vermindert en constipatie optreedt. Bij sommige mensen zorgt stress ook direct voor tragere darmactiviteit.

Dit kan je doen om obstipatie te verhelpen

  1. Eet meer vezels

    Door vezelrijke voeding te eten wordt er meer gas geproduceerd. Het zorgt er daarnaast ook voor dat de darmen in beweging blijven. De meeste mensen eten te weinig vezels, dus zorg ervoor dat je veel vezelrijke voeding, zoals fruit, groente en volkorenproducten eet.

  2. Drink voldoende

    Zeker als je veel vezels eet, is het elangrijk om veel te drinken. Probeer koolzuurhoudende drankjes en alcohol te vermijden. Koolzuurbelletjes zorgen namelijk voor veel lucht in je buik, wat weer leidt tot een opgezette buik. Ook alcohol kan een opgezette buik verergeren.

  3. Beweeg voldoende

  4. Eet niet te snel

    Voedsel verslinden betekent dat je niet goed kauwt. Hierdoor moeten je darmen ook grote stukken voedsel verwerken. Dat duurt langer en kan symptomen van obstipatie veroorzaken. Het duurt gemiddeld zes tot acht uur voordat voedsel door je maag en dunne darm is gegaan en ongeveer 53 uur voordat het van je mond in de wc is beland. Eet dus langzaam. Als je langzaam eet, genietje bovendien ook meer van je eten!

  5. Probeer stress te verminderen

  6. Als je voelt dat je naar de wc moet, ga dan direct

    Als je niet direct naar de wc gaat maar het probeert op te houden, kan de aandrang verdwijnen en hopen ontlasting en gas zich op.

  7. Beperk cafeïne

    Koffie en adere dranken die cafeïne bevatten zorgen ervoor dat je sneller uitdroogt, waardoor je lichaam vocht vast blijft houden. Dit kan weer leiden tot constipatie.

  8. Neem pepermunt of pepermuntolie

    Als je denkt dat je opgeblazen gevoel wordt veroorzaakt door het premenstrueel syndroom (PMS) gebruik dan pepermuntolie of neem een pepermuntje om de gassen te verdrijven.

  9. Probeer eens teunisbloemolie

    Heb je last van PMS en houd je vocht vast? Probeer dan eens teunisbloemolie of  vitamine E.

  10. Neem psylliumvezels

    Psylliumvezels (vlozaadvezels) werken als een mild laxerend middel.

  11. Drink thee

    Thee is een van de beste manieren om een opgeblazen gevoel nadat je gegeten hebt te verminderen. Neem na het eten darom bijvoorbeeld eens een kopje kamille– of pepermuntthee.


Shop nu


Als het opgeblazen gevoel blijft en/of gepaard gaat met pijn, koorts of braken, ga dan naar je huisarts. Dit advies is puur ter informatie en is niet bedoeld ter vervanging van medisch advies of medicijnen. Neem contact op met je huisarts of specialist voor je de adviezen op deze website toepast.