Plantaardig voor jezelf en de wereld

Wat betekent plantaardig precies? En wat is het verschil met vegan?

Steeds meer mensen kiezen voor een plantaardig of een veganistisch dieet. Dit doen ze voor hun gezondheid, voor dierenwelzijn of vanuit bepaalde milieuoverwegingen. Niet alleen plantaardige en veganistische voedingsproducten zijn de afgelopen tijd enorm in populariteit gestegen, ook verzorgingsproducten op plantaardige of veganistische basis worden steeds populairder. Maar wat betekent plantaardig nou eigenlijk, hoe verhoudt het zich tot veganisme en waarom zou je een plantaardig dieet of een veganistische leefstijl aannemen? 

 

Plantaardig en veganistisch zijn niet hetzelfde, maar zijn wel nauw met elkaar verbonden. De term plantaardig wordt over het algemeen het meest gebruikt in relatie tot een voedingspatroon of dieet. De term veganistisch wordt vaak gebruikt in relatie tot de gehele leefstijl. 

Wat betekent plantaardig precies? En wat is het verschil met vegan?

Wat betekent plantaardig?

Wanneer we het hebben over plantaardige producten, hebben we het over producten die hoofdzakelijk afkomstig zijn van een plantaardige bron. We schrijven hoofdzakelijk, omdat een product dat wordt aangeduid als plantaardig nog steeds voor een (klein) deel uit dierlijke stoffen kan bestaan of tijdens het productproces in aanraking is gekomen met dierlijke stoffen. Een voorbeeld hiervan is geraffineerde suiker: het eindproduct is volledig plantaardig, maar de suiker komt tijdens het productieproces in aanraking met beenderkool van koeien.  

 

Een ander voorbeeld is plantaardige margarine, een product dat hoofdzakelijk gemaakt wordt van plantaardige oliën maar vaak wel dierlijke vetten bevat. Margarine mag echter toch als plantaardig worden bestempeld wanneer er tot 2% dierlijk vet in zit en wanneer er bij de bereiding geen gebruik wordt gemaakt van dierlijke stoffen. 

 

 

Wat betekent plantaardig?

Hoe verhoudt plantaardig zich tot veganistisch?

Wanneer iets bestempeld wordt als plantaardig, wordt er vaak alleen gekeken naar het eindproduct. Plantaardige voeding kan veganistisch zijn, maar als er tijdens het verwerkingsproces dierlijke elementen aan te pas komen is het product nog steeds plantaardig maar niet meer veganistisch.  

 

Binnen een veganistische levensstijl wordt gebruik van elke vorm van dierlijke producten vermeden. In een veganistisch dieet zie je dit terug doordat veganisten geen dieren eten, maar ook niets eten dat van een dier afkomstig is, zoals eieren en honing. Ook wordt erop gelet of er tijdens het productieproces geen dieren, of dierlijke ingrediënten, aan te pas zijn gekomen.  

 

Daarnaast letten veganisten ook op het gebruik van dierlijke producten in bijvoorbeeld uiterlijke verzorgingsproducten en kleding. Een veganist draagt geen wollen, leren of zijden kleding en gebruikt geen verzorgingsproducten waar dierlijke toevoegingen in zitten of dierproeven op zijn gedaan, terwijl iemand die een plantaardig dieet volgt dit wel zou kunnen doen.  

Hoe verhoudt plantaardig zich tot veganistisch?

Wat zijn de voordelen van een duurzamere levensstijl?

Door te kiezen voor een plantaardig dieet of een veganistische leefstijl lever je niet alleen een positieve bijdrage aan het milieu, het heeft ook een positieve impact op je gezondheid. Zo schrijft het Voedingscentrum dat je een lager risico hebt op hart- en vaatziekten bij een plantaardig dieet ten opzichte van het eten vlees of andere dierlijke producten. [1] 

 

Door minder of geen vlees en zuivel te eten help je ook het milieu. Zo is voedsel verantwoordelijk voor 20 tot 35 procent van de uitstoot van alle broeikasgassen en meer dan de helft daarvan komt van vlees en zuivel. Al met één dag per week minder vlees te eten verlaag je de milieu-impact van je voedingspatroon tot wel 10 procent en verklein je je watervoetafdruk met een aanzienlijke hoeveelheid.[2] 

 

Een veganistische of plantaardige levensstijl helpt daarnaast ook om je ecologische voetafdruk aanzienlijk te verkleinen. Veel veganistische of plantaardige verzorgingsproducten passen namelijk ook goed bij een low- of zero waste levensstijl. Een voorbeeld hiervan is een shampoobar die vaak twee keer zo lang meegaat als een normale shampoo.  

 

Shampoobars zijn een natuurlijk en duurzaam alternatief voor 'gewone' vloeibare shampoo in een plastic fles. Shampoobars zijn milieuvriendelijk in gebruik, zo bespaar je door gebruik van een shampoobar van Ethique drie flessen shampoo en met de conditionerbar zelfs vijf flessen. Daarnaast zijn de solidbars van Ethique vrij van stoffen die schadelijk zijn voor het milieu, zoals SLS en parabenen, bevatten ze geen dierlijke stoffen en hebben de solidbars geen plastic verpakking.  

Wat zijn de voordelen van een duurzamere levensstijl?

LoveHemp

Love Hemp is de grootste leverancier van CBD-producten in het Verenigd Koninkrijk. Ze maken naast verschillende CBD-oliën, ook snacks en huidverzorging. Het hele assortiment van LoveHemp is plantaardig. Zo hebben ze een voedend gezichtsmasker dat veganistisch is en maken ze kleine chocolaatjes die zowel veganistisch als glutenvrij zijn.

TrueGum

Het Deense merk TrueGum maakt plantaardige kauwgom die volledige plasticvrij is. Waar normale kauwgom vaak veel (micro)plastic en andere schadelijke stoffen bevat, is de kauwgom van TrueGum plantaardig en gemaakt op basis van gom. Hierdoor bevatten ze geen plastic zoals de reguliere kauwgom en zijn ze een stuk minder vervuilend voor je lijf en voor de planeet.

Solid bars van De Tuinen

Wil je graag een shampoobar proberen? We schreven hierboven al hoe je met een solid bar je ecologische voetafdruk kan verkleinen. De Tuinen heeft plantaardige shampoobars die voor 95% uit natuurlijke stoffen bestaan en gemaakt zijn in Nederland. De shampoobars gaan gemiddeld 80 wasbeurten mee waardoor je er een stuk langer met doet dan met een normale shampoo en zijn duurzaam verpakt in karton.

Plantaardige Omega Olie

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor je gezondheid. Zowel Omega-3 vetzuur EPA als DHA zijn goed voor het hart en de instandhouding van een normale bloeddruk. Daarnaast is vetzuur DHA ook goed voor de hersenfunctie en het gezichtsvermogen. ALA draagt bij aan de instandhouding van normale cholesterolwaarden. Omega-3 vetzuren zitten echter vooral in vis en schaaldieren. Wanneer je een plantaardig of veganistisch dieet volgt is het dus belangrijk om op een andere manier toch voldoende binnen te krijgen. Noten en zaden zoals walnoten, lijnzaad en chiazaad zijn rijk aan ALA, en algen zoals spirulina en chlorella EPA en DHA bevatten.