Alles over


Het premenstrueel syndroom (PMS)


 
Ervaar jij in de aanloop naar je menstruatie hevige klachten zoals pijnlijke borsten, stemmingswisselingen en vermoeidheid? Dan zou het kunnen dat jij het premenstrueel syndroom (PMS) hebt.

 

Wat is premenstrueel syndroom (PMS)?


Het premenstrueel syndroom (PMS) bestaat uit psychische en lichamelijke klachten die gerelateerd zijn aan je menstruatiecyclus. Ze keren maandelijks terug tijdens de tweede helft van de menstruatiecyclus. Meestal beginnen de symptomen een week voor je menstruatie en stoppen ze als je ongesteld wordt. Als de klachten zó erg zijn dat ze je dagelijkse activiteiten belemmeren, dan spreek je van het premenstrueel syndroom. Dit komt het meeste voor bij vrouwen tussen de 35 en 45 jaar. Wanneer je in de overgang komt stoppen deze klachten vanzelf.

 

Wat zijn de oorzaken van PMS?


Waarom ervaar jij veel klachten rondom je menstruatie en heeft een vriendin nergens last van? Helaas zijn onderzoekers daar nog niet achter. Wel vermoedt men dat de hormonen progesteron en oestrogeen een rol spelen bij PMS-klachten¹. Verder zijn er aanwijzingen dat vrouwen met hoge mate van stress of een (aanleg voor) depressie, een grotere kans hebben op PMS².

Wat zijn de meest voorkomende PMS-symptomen?


Bij het premenstrueel syndroom ervaar je diverse geestelijke en lichamelijke klachten. De ene vrouw ervaart intense emoties, een ander heeft last van haar borsten en een derde heeft alle symptomen tegelijk. De hevigheid van de klachten verschilt per vrouw.

Geestelijke klachten

Prikkelbaarheid, vermoeidheid, stemmingswisselingen en een constant hongergevoel zijn veelvoorkomende geestelijke klachten bij PMS.

Lichamelijke klachten

Pijnlijke/gespannen borsten, vocht vasthouden, een opgeblazen gevoel en vermoeidheid zijn veelvoorkomende lichamelijke klachten bij PMS.

 

Wat te doen bij PMS-klachten?


PMS is onlosmakelijk verbonden met de menstruatie, dus het is lastig om er helemaal vanaf te komen of om het te negeren. Wel kun je de klachten zoveel mogelijk verminderen en er rekening mee houden dat je PMS hebt. Zo kan het helpen om je cyclus in kaart te brengen; dan weet je wanneer PMS ongeveer begint en kun je hier op inspelen. Bijvoorbeeld door stressvolle afspraken en zware, lichamelijke inspanning te vermijden.

Daarnaast is het aanbevolen om een gezonde levensstijl te hanteren. Probeer gedurende de hele maand te bewegen, al is het maar een blokje om in de buitenlucht! Ook kan het helpen om zoveel mogelijk te ontspannen. Verder wordt aangeraden om veel verse groente en volkorenproducten te eten³. In groenten zoals boerenkool, spinazie en broccoli zit veel calcium, dat PMS-symptomen kan verlichten⁴. Volkorenproducten helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, wat je PMS-klachten ten goede komt. Ook verlicht dit je cravings naar suikerrijke producten⁵.

Heb je behoefte aan extra ondersteuning tijdens PMS? Onderstaande voedingssupplementen kunnen hulp bieden bij de meest voorkomende PMS-klachten: pijnlijke borsten, stemmingswisselingen, een opgeblazen gevoel en vermoeidheid.

Pijnlijke borsten

Agnus castus-capsules worden veel gebruikt bij premenstruele klachten. Onderzoek toont aan dat het agnus castus-extract helpt bij pijnlijke borsten en andere menstruatieklachten⁶.

Stemmingswisselingen

Heb je last van prikkelbaarheid of hevige emoties? Supplementen met valeriaan , omega-3 en magnesium kunnen jouw gemoedstoestand ondersteunen.

Opgeblazen gevoel

Venkelthee en aloë vera drinks kunnen helpen bij een opgeblazen gevoel.

Vermoeidheid

Bij vermoeidheid kun je multivitaminen voor vrouwen slikken. Extra advies nodig? Lees dan onze tips tegen vermoeidheid .

 

Extra informatie over het premenstrueel syndroom


Heb je het gevoel dat bovenstaande tips onvoldoende helpen? Dan kun je het beste een afspraak met je huisarts of gynaecoloog maken. Het is verstandig om van te voren een dagboek te maken met je klachten en een korte omschrijving ervan. Dat helpt om een diagnose te stellen.

Bronnen:
¹ Office On Women's Health. Premenstrual syndrome (PMS), geraadpleegd via: https://www.womenshealth.gov/menstrual-cycle/premenstrual-syndrome
² Dickerson, L., Mazyck, P. en Hunter, M. Premenstrual syndrome. Geraadpleegd via: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12725453/
³ Holland & Barrett. The top 5 foods to tackle PMS. Geraadpleegd via: https://www.hollandandbarrett.com/the-health-hub/conditions/pms/the-top-5-foods-to-tackle-pms/
⁴ Shobeiri F, et al. Effect of calcium on premenstrual syndrome: a double-blind randomized clinical trial. Geraadpleegd via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5313351/
⁵ British Dietetic Association. Premenstrual Syndrome. Geraadpleegd via: https://www.bda.uk.com/foodfacts/pms.pdf
⁶ Wuttke, W., Jarry, H., Christoffel, Spengel, B. en Seidlová-Wuttke D. Chaste tree (Vitex agnus-castus)--pharmacology and clinical indications. Geraadpleegd via: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12809367/